In de Naam van de Barmhartige de Meest Genadevolle


Beste vrome dienaren:

Het aanbidden (3ibadda) van Allah is een natuurlijke behoefte die past bij het doel waarvoor de mens is geschapen.

Surat Ar-rum: En richt je aangezicht naar het geloof als de aanhanger van het zuivere geloof, Namelijk de natuurlijke aanleg die Allah de mensen ingeschapen heeft. Er is geen verandering in de schepping van Allah. Dit is de ware godsdienst maar de meeste mensen weten het niet”.

Aanbidding (3ibada) betekent alle handelingen die de dienaar doet en zegt, zichtbaar en onzichtbaar, en waarmee de dienaar de tevredenheid en genade van Allah mee bereikt. Het aanbidden van Allah de I  is de enige manier waarop de moslim dichter bij Allah I komt,en het is het doel waarom wij op aarde zijn.

Allah zegt in de Koran dat Hij de mensen en de djinn enkel heeft geschapen om Hem te aanbidden:

En Ik heb de djinn en de mensen slechts geschapen om Mij te aanbidden”.

De dienaar moet goed begrijpen dat zijn aanbidding, Allah geen voordeel brengt, en dat het niet aanbidden van Allah op geen enkele manier Hem benadeelt.

Maar de vraag blijft: hoe moeten we aanbidding (3ibada) op de juiste manier verrichten? Aanbidding wordt alleen geaccepteerd als het voldoet aan de regels die Allah en Zijn Boodschapper hebben uitgelegd. Een van de belangrijkste regels zijn:

Eerste regel Zuiverheid van intentie:

Zuiverheid is de belangrijkste voorwaarde voor het accepteren van aanbidding. Een moslim mag zijn aanbidding niet doen om indruk te maken op anderen of om hun lof te krijgen.

Tweede regel: Het volgen van de profeet :

De profeet zei: “Wie een daad verricht die niet volgens onze leer is, wordt verworpen”.

Dit betekent dat aanbidding moet plaatsvinden volgens wat de Boodschapper van Allah  heeft  gebracht.

Het is niet toegestaan om iets nieuws aan de religie toe te voegen maar het belangrijkste is om zijn leven als leiding te volgen.

Derde regel: Kennis:

Aanbidding zijn alleen geldig met kennis. Daarom moet een moslim de regels van de religie leren, zodat hij Allah kan aanbidden met begrip en inzicht.

Vierde regel: Gematigdheid en balans:

Aanbidding moet in balans zijn, zonder overdrijving of nalatigheid. Een moslim moet Allah op een gebalanceerde manier aanbidden.

Hij moet een balans vinden tussen het wereldse en geloofsplichten.

Vijfde regel: Vermijden van verboden zaken:

De Profeet zei: “Als ik jullie iets bevel, doe er dan zoveel van als jullie kunnen, en als ik jullie iets verbied, vermijd het dan”.

Aanbidding is sterk verbonden met goed gedrag. Het is niet logisch dat iemand zonden verricht terwijl hij Allah  aanbidt.

Beste dienaar van Allah, Als je deze regels volgt, wordt je aanbidding door Allah geaccepteerd en kom je dichter bij Hem.

Het helpt ook om je leven en gedrag te verbeteren, en zorg ervoor dat je leeft volgens wat Allah I   en de Profeet ons hebben geleerd.

Laten we zuiver zijn in onze aanbidding, de Profeet volgen, de regels van de religie leren, een goede balans vinden in onze aanbidding, en het vermijden van zondes.

Moge Allah ons helpen hem te aanbidden volgens de ware manier, zoals hij dit van ons verwacht.

Moge Allah ons helpen de profeet Mohammed te volgen als onze leiding.

Moge Allah ons leiden en houden op het pad der vrome dienaren waarover Allah I  tevreden is, Amien.