In de Naam van Allah de Barmhartige de Meest Genadevolle

Gehoor geven aan het bevel van Allah en de Profeet vzmh

Beste vrome dienaren,

In deze vrijdagpreek wil ik het met jullie hebben over welk groot belang wij hebben bij het geven van gehoor aan de bevelen van Allah , en onze geliefde ProfeetMohammed vzmh  

En omdat wij binnenkort dit Hijri jaar zullen afsluiten, en het nieuwe jaar zullen verwelkomen, is dit een mooie gelegenheid voor ons om onze loyaliteit en gehoorzaamheid aan het bevel Allah en zijn boodschapper te verbeteren met het begin van dit nieuw jaar.

Het geven van gehoorzaamheid aan wat Allah I en zijn boodschapper r bevelen is een teken van de ware vroomheid van de moslim.

In Sourat al-Nahl (97) verzekert Allah I ons ervan, dat wanneer we ons er hiervoor inzetten, we  een zalig leven voor terugkrijgen op aarde en in het hiernamaals.

En daarom is het belangrijk, vooral in de tijd van nu waarin verleidingen helaas het straatbeeld bepalen, dat we alles aangrijpen om gehoorzaam te zijn,  aan de bevelen van Allah I en Zijn boodschapper.

Om deze gehoorzaamheid en toewijding te bereiken kan de moslim gebruik maken van de volgende hulpmiddelen:

Het hebben van kennis over het geloof, het kiezen van de juiste vrienden  om je heen , het gebed koesteren, het gedenken van de dood en het Hiernamaals en het reciteren van de Koran. Zie dit als de beste investering in jezelf en voor jezelf. Want weet, dat wanneer jij hierin slaagt het geluk op aarde, en het Hiernamaals jou gegarandeerd zijn.

Want wie Allah I gehoorzaamt, over hem zal Hij tevreden zijn, Zijn zegeningen doen neerdalen, en hem belonen met de absolute hoofdprijs: een plek in het Paradijs.

Verschillende momenten uit het verleden hebben uitgewezen dat wanneer de gelovige de bevelen van Allah I en Zijn boodschapper snel beantwoordt, dat ook zijn weerslag zal hebben op de maatschappij.

Zo aarzelden de metgezellen geen moment toen Allah Ihen in Sourat al-Ma’idah (90) alcohol, afgoderij en het gokken verbood.

En volgden de moslims meteen toen er in de richting van de Kaäba gebeden moest worden.

En een andere belangrijke voorbeeld is het moment waarop onze zusters bevolen werd zich te bedekken.

In tegenstelling tot wat veel zusters tegenwoordig zeggen: Ik zal de hijab dragen wanneer ik overtuigd ben, wanneer ik trouw! Wanneer ik klaar ben met studeren! Wanneer ik stop met werken! Wanneer ik op bedevaart ga!

En ook een voorbeeld voor de mannen die sieraden dragen zoals een ketting of een oorbel. We zien in de volgende overlevering hoe de metgezellen hiermee omgingen. De Profeet r zag een gouden ring aan de hand van een man, dus trok hij hem uit en gooide hem weg en zei: “Iemand van jullie neemt een kooltje uit het vuur en zet het op zijn hand.” Nadat de Boodschapper van Allah, vrede zij met hem, was weggegaan, werd er tegen de man gezegd: Neem je ring, je kunt er voordeel van hebben. Hij zei: Bij Allah, ik zal hem nooit meer nemen nadat de Boodschapper van Allah, r hem heeft weggegooid.

Laten wij hier een voorbeeld van nemen.

Ik vraag jullie dan ook waakzaam te zijn. We kunnen onmogelijk slagen in dit leven als we de bevelen van Allah I links laten liggen. In dat geval is er geen succes mogelijk.

En wat door de dienaar dan wel bereikt wordt, is relatief en verwaarloosbaar. Niet de moeite en de risicos waard.Het zal het niet halen bij wat Hij voor ons in het verschiet heeft.

Moge Allah I ons dan ook behoeden van laksheid, het ongehoorzaam zijn, uitstelgedrag en alles wat daarop volgt. Ameen.