In de Naam van Allah de Barmhartige de Meest Genadevolle.

Beste vrome dienaren:

Het begin van de maand Moharram is aangebroken, de eerste maand van het islamitisch kalenderjaar.

We moeten Allah de verhevene dankbaar zijn dat hij ons continu de kansen gunt om zegeningen te blijven plukken, omwille het bereiken van het paradijs.  

Besef goed beste vrome dienaar dat de wereld waarin we leven geen plek is waar we voor altijd blijven. Het is meer een tussenstop.

De jaren gaan heel snel voorbij en de dagen lijken soms wel heel kort te duren.

Iedereen hoopt oud te worden en lang te leven, maar de dood kan onverwachts komen.

Daarom is het belangrijk om goed na te denken over hoe je je tijd besteedt, en om altijd je best te doen om goede daden te verrichten.

Beste vrome dienaren:

De maand Muharram is een speciale maand die Allah heeft verheerlijkt.

Al-Hafiz Ibn Rajab zei dat de profeet, vrede zij met hem zei : Muharram is de maand van Allah”.

Dit laat zien hoe belangrijk en speciaal deze maand is.

Vasten in deze maand heeft dus een bijzondere beloning, na het vasten in de Ramadan.

Een van de beste dagen om te vasten is de tiende dag van Muharram, en ook wel de dag van Ashura.

Abu Qatadah heeft verteld dat de profeet r zei: “Het vasten op de dag van Ashura, ik hoop dat Allah hiermee de zonden van het voorgaande jaar zal vergeven.”

De dag van Ashura is ook de dag waarop Allah Moussa vrede zij met hem en zijn volk verloste van Fir3aoun en zijn leger.

Ibn Abbas vertelde dat de profeet naar Medina kwam en de Joden zag vasten op de dag van Ashura.

Hij vroeg waarom zij vastten, en zij antwoordden dat dit de dag was waarop Allah de kinderen van Israël redde, en Moussa uvastte ook die dag.

De profeet r zei: “Ik heb meer recht op Moussa dan jullie,” en hij vastte die dag en heeft bevolen deze dag te vasten.

De metgezellen van de profeet moedigden zelfs hun kinderen aan om te vasten op deze dag.

Beste vrome dienaren:

Het vasten op de dag van Ashura heeft twee nivo’s: het beste is door zowel de negende als de tiende dag te vasten.

Ibn Abbas heeft overgeleverd dat de profeet r zei: “Als ik het volgende jaar nog in leven ben, zal ik zeker de negende vasten.

Het tweede niveau is door alleen op de dag van Ashura te vasten, wat ook is toegestaan.

Ik nodig jullie uit, beste dienaren van Allah, om aan het einde van het jaar eens goed na te denken over jezelf, zodat je kunt zien wat je goede en minder goede daden zijn en jezelf kunt voorzien van goede daden.

Omar ibn al-Khattab zei: “Bekijk jezelf kritisch voordat anderen dat doen, en beoordeel zelf goed jouw daden voordat ze beoordeeld worden.”

Door zelfreflectie kun je de verborgen zwakke plekken in je karakter ontdekken, en eraan werken.

Malik ibn Dinar zei: “Moge Allah genadig zijn voor degene die zichzelf corrigeert, en zich laat leiden door het boek van Allah.”

Moge Allah ons zegenen met de Heilige Koran en ons laten profiteren van de verzen en de wijze, herinneringen daarin.

Ik vraag vergeving aan Allah I voor mij en voor jullie, want Hij is de Vergevensgezinde, de Barmhartige. Amin.